Kálvin János
Rövid életrajza
- 1509-ben született Noyon-ban (Franciaországban).
- 1527-től Párizsban dialektikát, majd teológiát tanult.
- 1529-től Orleans-ban, 1533-tól Bourges-ban jogot tanult, s görög nyelvi tanulmányokat is folytatott. Eredetileg tudomáynos pályára készült, de a 20-as évek végén megtért.
- 1532-ben adta ki első munkáját, Seneca: De clementia c. művéhez írott kommentárját.
- 1533-ban jogi doktorátust szerzett, de jogtudománnyal a későbbiekben már nem foglalkozott.
- Nagybátyja révén megismerkedett a reformáció tanaival, s tagja lett a reformáció híveinek párizsi összejövetelein. Egy 1533. évi beszéde miatt menekülniük kellett Párizsból. (I. Ferenc francia király nővérénél, Navarrai Margitnál talált menedéket.)
- 1534-ben titokban visszament Párizsba, ahol Michael Servet-vel kívánt vitát folytatni, de ekkor Servet nem jelent meg a vitán.
- 1534 októberében bázelbe utazott.
- 1536-ban nyomtatásban is megjelent fő műve az Institutio religionis Christianae (A keresztény vallás rendszere), melyet a francia királynak is elküldött a protestáns tanok igazolásaképp.
Eredetileg Strasbourgban kívánt letelepedni, de megállt Genfben, ahol a polgárok kérésére maradt is. Lektorként a Szent Péter-templomban Szentírás-magyarázatokat és teológiai előadásokat tartott. - 1537-ben lelkésszé választották. 21 cikkelyből álló hitvallást készített, amelyre minden polgárnak fel kellett esküdnie, mert ha nem tette, el kellett hagynia a várost.
- Egyházfegyelmi szabályzatot is kidolgozott, amelyben súlyosabb nyilvános bűn esetén eltiltották a bűnöst az úrvacsorától. Ezen kívül tiltotta a szerencsejátékokat, a táncot s a kihívó viselkedét.
- 1538-ban a Zwingli elveit valló tősgyökeres genfi polgárság fellépett Kálvin szigorú rendszerével szemben, ezért Kálvinnak menekülnie kellett. Ekkor Strasbourgban telepedett le. 1541ig tartózkodott itt, s lefordította a zsoltárokat. Feleségül vette Idelette de Bure-t.
- Az 1539-es frankfurti birodalmi gyűlésen, majd 1540-ben a hagenaui, wormsi és regensburgi - az egyházszakadást megszüntetni akaró - tárgyalásokon a református irányzatot képviselte. Ekkor kötött barátságot Melanchtonnal. (Ebben az évben átdolgozta és kibővítette az Institutio-t.)
- 1541-ben visszatér a genfi városi tanács kérésére Genfbe, ahol egy egyházfegyelmi szabályzattal megszüntette a városban zajló belső küzdelmeket. Ekkor állították fel Genfben a Konzisztóriumot, valamint a Vénérable compagnie-t (ez utóbbi a tanítókból és lelkipásztorokból állt).
- 1549-ben a világ protestáns egyházai egyesítésére Bullingerrel Zürichben úrvacsora-egyezményt kötött
- 1553-ban az inkvizíció által is halálra ítélt s Genfbe szökött Servet-t felismerték, elfogták, és máglyára vetették.
- 1559-ben Párizsban Kálvin vezetésével református nemzeti zsinat ült össze, mely elfogadta a Confessio Gallicanát (Francia Hitvallás) és az Egyház fegyelmi rendtartását.
- 1564-ben Genfben halt meg.
Teológiája
Kiindulási pontja a Biblia, amelynek - a hagyományos értelmezéssel ellentétben - nem az egyház, hanem a Szentlélek biztosítja a tekintélyt. A kereszténység középpontjában azonban nem a Biblia, hanem Krisztus áll - a könyv csak eszköz, amelynek segítségével eljuthatunk a Krisztussal való találkozásig. A Szentírás kijelentésével Isten igazodik az ember felfogóképességéhez, és ebben a hozzáigazodásban megnyilvánul az emberek iránti kegyelme és gondossága. Kálvin alapvető gondolata, hogy Isten bárki által megismerhető, aki racionálisan szemléli az emberiséget, a természet rendjét és a történelem menetét, ez a fajta ismeret tehát nem csak a keresztények sajátja, Jézus Krisztus ezzel szemben csakis a Szentírás szövegeiből ismerhető meg.
Az Ószövetség és Újszövetség között alapvető folytonosság áll fenn, lényegüket illetően azonosak, de az üdvözülés időrendjében elfoglalt különböző helyük miatt egyes dolgokban eltérnek. Mindkettő Jézus Krisztusról és az isteni kegyelemről szól, de az Újtestamentum sokkal világosabban.
A reformáció többi nagy egyéniségéhez hasonlóan Kálvin is ragaszkodott a csecsemőkereszteléshez, amely a körülmetéléshez hasonlóan az újszülöttnek a szövetséghez való tartozását jelenti. Kálvin úgy tartotta, hogy a csecsemőkeresztelés a korai keresztény egyház fontos hagyománya, nem pedig - ahogy az anabaptisták állítják - középkori fejlemény.
Tanai
Az eleve elrendelésről
Az eleve elrendelést, mellyel Isten némelyeket az élet reményébe fogad, másokat pedig örök halálra ítél, senki sem meri egyszerűen tagadni, aki azt akarja, hogy istenfélő embernek tartsák, de sokféle álokoskodással kezelik, főleg azok, akik az Isten előre tudását teszik meg az eleve elrendelés alapjának. Azt ugyan mi is állítjuk, hogy Istenben mind a kettő megvan; de helytelen, ha azt mondjuk, hogy egyik a másiknak alá van rendelve. Amikor Istennek előre tudást tulajdonítunk, ezzel azt jelezzük, hogy mindig is szeme előtt volt minden, és marad is örökké; hogy azz ő tudása számára nincs jövő vagy múlt, hanem minden jelen, mégpedig úgy, hogy nemcsak képzeletében lát (mint ahogy mi azoknak a dolgoknak a képét látjuk, melyeknek emlékét értelmünk megőrzi), hanem mintha előtte volna minden, úgy látja és szemléli a dolgokat. S ez az előre tudás kiterjed az egész világegyetemre és minden teremményére.
Eleve elrendelésnek hívjuk Istennek azt az örök elhatározását, mellyel önmagában elhatározta, hogy mi legyen minden egyes ember sorsa. Mert nem egyforma feltétellel teremtetnek mindenek, hanem egyeseknek örök életet, másoknak örök kárhozatot rendel el Isten kezdettől fogva. Így tehát, aszerint, hogy ki-ki egyik vagy másik célra rendeltetett-e, azt mondjuk, hogy az életre vagy a halálra van elrendelve. Erről pedig Isten nemcsak az egyes emberek esetében tett bizonyságot, de bizonyságát adta ennek Ábrahám egész nemzetségében is.
Az eleve elrendelés, tetszik vagy nem tetszik, az utódokban jelentkezik. Mert nem természetes következménye az, hogy mindenek kihullanak az üdvösségből egyetlen egy ősünknek a bűne miatt. Hát mi akadályoz meg őket, hogy egyetlen egy embernek az esetében tagadják azt, amit akaratuk ellenére az egész emberi nemre vonatkozóan el kell ismerniük? Mi értelme van ennek a vonakodásnak? Az Írás azt hirdeti, hogy az ember személyében örök halálra ítéltettek a halandók mind. Mint hogy ezt nem tulajdoníthatják a természetnek, egyáltalán nem kétséges, hogy ez Isten csodálatos terve szerint ment végbe. Megfoghatatlan, hogy Isten igazságosságának ezek a derék védelmezői fennakadnak egy szálkán, miután túljutottak a nagy gerendákon. Ismét felteszem a kérdést: hogy van az, hogy olyan sok nemzedék gyermekeivel együtt menthetetlenül örök halálra süllyedt Ádám bukása lévén? Hát nem azért van ez így, mert Isten így látta jónak? Itt csakugyan el kell némulniuk a különben annyira fecsegő nyelveknek. Megvallom, szörnyű végzés ez. De senki nem tagadhatja, Isten előre tudta, milyen vége lesz az embernek, még mielőtt megteremtette volna, és előre tudta ezt azért, mert határozatával így rendelte. Ha valaki lázadoznék Isten előre tudása ellen az vakmerően száll pörbe vele, mert azt kérdezem, miért lenne vádlott a mennyei bíró, egyszerűen csak azért, mert tudta, hogy mi lesz a jövendőben? Az eleve elrendelés ellen szól minden akár megokolt, akár látszólagos panasz. És nem is kell képtelenségnek tartani azt, amit állítok, hogy Isten az első ember bukását, és ezáltal utódai romlását is, nem csak előre látta, hanem akaratával el is rendelte.
Amiképpen ugyanis bölcsességéhez tartozik az, hogy tud minden jövendő dologról, ugyanúgy hozzátartozik hatalmához, hogy mindezt ő kormányozza és igazgatja.
Az úrvacsoráról
" Tudjuk tehát most már, hogy mely célra irányul ez a misztikus áldás. Nevezetesen, hogy azzal előttünk megerősítse, miszerint az Úr teste úgy áldoztatott fel egyszer érettünk, hogy most azzal táplálkozzunk és táplálkozván vele, amaz egyetlen áldozat hatását érezzük magunkban, hogy az ő vére úgy ontatott ki egyszer értünk, hogy ránk nézve örökkévaló ital legyen. Ugyanezt jelentik az ott hozzácsatolt ígéret igéi: 'Vegyétek, ez az én testem, amely tiérettetek adatik' (Mát 26,26; Mk 14,22 Luk 22,19; I. Kor 11,24). Az tehát a parancs, hogy azt a testet vesgyük és együk, amely egyszer feláldoztatott üdvösségünkre, hogy mikor látjuk, miszerint mi ennek részeseivé leszünk, biztosan megállapítsuk, hogy amaz életadó halál ereje bennünk megelevenítő lesz. S ezért a poharat is szövetségnek nevezi az ő vére által. "